Matti Huutola ehdottaa järjestäytymisen vuosipäivää

– Ay-liikkeen voima on sen jäsenissä. Ehdottaisinkin, että alkaisimme valmistella vuosittain pidettävää ”järjestäytymisen vuosipäivää” laajassa yhteistyössä. Päivä sopii hyvin koko ay-liikkeelle ja mikseipä myös muille merkittäville kansalaisjärjestöille, työnantajia unohtamatta. Päivä toisi hyvän tilaisuuden puhua myös sopimusyhteiskunnasta ja sen tulevaisuudesta, esitti SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola puheessaan SAK:n valtuuston kokouksessa Kiljavalla.
22.11.2012 11:52
Matti Huutola

Hyvä ajankohta teemapäivälle voisi Huutolan mukaan olla alkuvuosi, tammi- ja helmikuun vaihde. Tuona ajankohtana esimerkiksi PAM on viime vuosina tehnyt aktiivista ja monimuotoista jäsenhankintaa erittäin vaikeissa olosuhteissa onnistuen kohtuullisen hyvin. Hyvää käytäntöä voisi hyvin laajentaa.

Suurin syy olla kuulumatta liittoon on se, ettei kukaan ole tarjonnut jäsenyyttä. Ay-liikettä arvostetaan muun muassa jälleen tänä vuonna julkaistun työmarkkinapoliittisen mielipideilmastotutkimuksen mukaan laajasti, eikä periaatteellista estettä jäsenyydelle ole.

Liittoon kuuluminen kannattaa

– SAK:laisilla aloilla työskentelevien palkkakehitys on riippuvainen työnantajien ja työntekijöiden välisistä neuvotteluista. Meidän neuvotteluvoimamme on jäsenissä, eli jokainen liittoon liittyvä edistää oman alansa palkkakehitystä, Huutola muistutti.

Näinä talouden vaikeina aikoina myös ay-liikkeen turva korostuu. Tuhannet työntekijät tarvitsevat vuosittain apua, kun työpaikoilla ei haluta tai osata tulkita työehtoja oikein. Ammattiliiton toiminnan ansiosta on hankittu monet palkkasaatavat ja estetty laittomat irtisanomiset.

SAK:n jäsenmäärä on pysynyt tasaisesti yli miljoonassa jäsenessä viimeisen yli 30 vuoden ajan, mutta jäsenpohjassa on tapahtunut viime aikoina selkeitä muutoksia. Teollisuudesta on hävinnyt työpaikkoja, ja toimihenkilöiden osuus työvoimasta on kasvussa.

– Rohkenenkin väittää, että jäsenhankintaa tärkeämpää tehtävää ei luottamushenkilöillä olekaan. Mutta järjestäytymistyö on meidän kaikkien asia.

Matti Huutolan koko puhe