“Ei me voida vaan seisoa ja ottaa kaikkea kuraa niskaan”

Postin pakettilajittelija Filip Djordjevic haluaisi kysyä pääministeriltä ja hallitukselta, haluavatko he todella jakaa kansan kahtia.
26.03. 13:54
Pakettilajittelija Filip Drojdevicin mielestä hallituksen ja elinkeinoelämän pitäisi ryhtyä yhdessä neuvottelemaan työntekijäpuolen kanssa, jotta kaikilla olisi myös tulevaisuudessa hyvä elää tässä maassa.

Postilla töissä olevan Filip Djordjevicin lähipiirissä on ihmisiä, jotka ovat kovilla jo nyt ja joutuvat vielä tukalampaan tilanteeseen, jos hallituksen suunnittelemat heikennykset ja leikkaukset toteutuvat.

– Yksi ystäväni on melko nuori, osittain työkyvytön ja hänellä on kolmevuotias lapsi. Jos leikkaukset toteutuvat, hän saisi kuukaudessa 300–400 euroa vähemmän rahaa kuin nyt. Hän olisi silloin taloudellisesti katastrofaalisessa tilanteessa ja on esimerkiksi jo muuttanut pois kalliilta pääkaupunkiseudulta, eikä pysty tekemään enempää.

– Tulevana keväänä hallitus haluaa vielä lisätä leikkauksia. Enkä usko, että se jää siihen. On se ihan käsittämätöntä, että koko ajan pitää leikata lisää ja lisää heikommilta. Meillä työtä tekevillä ei ole enää rahaa. Meillä loppuu ostovoima kokonaan. Mitäs me sitten tehdään, kun ei ole ostovoimaa? Ei ole palveluita, asiakkaita, yrittäjyyttä, ei ole sitä myöten työntekijöitäkään. Tämä on noidankehä, mikä on nyt rakennettu.

Pahimpana tilanteena hän pitää sitä, jos ihmiset menettävät uskonsa tulevaan.

– Siitä pitää taistella, eikä saa antaa periksi. Muuten koko kansakunta tulee häviämään. Itse uskon siihen, että tässä on jotain tehtävissä. Kunhan me duunarit pidetään oma päämäärä ja tavoite kirkkaana ja torpataan nämä heikennysyritykset, joita hallitus haluaa tehdä.

Onko järkeä leipoa kakkua pilaantuneista raaka-aineista?

Kakkua täytyy ensin leipoa, jotta siitä olisi jaettavaa. Tätä elinkeinoelämän käyttämää sanontaa Djordjevic on miettinyt.

– Eihän kukaan kyseenalaista sitä. Kyse on siitä, onko mitään järkeä leipoa kakkua pilaantuneista raaka-aineista. Koska siitä ei ole jaettavaksi kenellekään.

Kakku on tietenkin talous. Pilaantuneilla raaka-aineilla Djordjevic tarkoittaa sitä, millaiseksi hallituksen suunnittelemat leikkaukset työelämän muuttavat.

– Valtaosa yrityksistä on rehellisiä ja haluaa toimia rehellisesti. Mutta jos se pieni muu joukko saa vähänkin vetoapua vilunkipeliin, niin se vääristää koko työmarkkinaa. Muuttaa sen halpatyövoima-aloiksi. Kun siihen päälle otetaan vielä työttömyysturvan leikkaukset, niin tässä on hyvin paljon myrkyllisiä elementtejä.

Hänestä lakot ovat työntekijöiden viimeinen oljenkorsi silloin, kun heidän kanssaan ei haluta keskustella.

–Ei me voida vaan seisoa ja ottaa kaikkea kuraa niskaan. Tämä on kokonaisuudessaan hyvin kulminoiva hetki sen osalta, mihin suuntaan Suomi menee. Halutaanko pysyä pohjoismaisena hyvinvoivana maana vai luisua alemmalle tasoille?

– Nyt olisi viimeinen aika hallituksen ja elinkeinoelämän herätä. Että pitäisiköhän viheltää peli poikki ja mennä samaan pöytään neuvottelemaan yhdessä, jotta kaikilla olisi myös tulevaisuudessa hyvä elää tässä maassa.

Onko nyt oikea aika ajaa ideologisia tavoitteita?

Filip Djordjevicin mielestä nyt on väärä aika tehdä valtavia muutoksia, jotka vaikuttavat miljooniin suomalaisiin.

– Suomen geopoliittinen tilanne on kriisiytynyt pahemmin kuin vuosikymmeniin. Euroopassakin on sota. Onko nyt oikea aika ajaa ideologisia tavoitteita? Haluaisin kysyä Petteri Orpolta, pääministeriltä, ja ehkä koko hallitukselta, haluavatko he oikeasti jakaa kansan kahtia. Onko tämä kaikki sen arvoista, mitä haluatte rynniä läpi? Mitä varten tämä kaikki?

Hallituksen suunnitelmaa poliittisen lakko-oikeuden rajoittamista hän pitää demokratian kaventamisena.

– Demokratian näkökulmasta iso ongelma on se, että jos ennen vaaleja luvataan ja sanotaan aivan toista kuin sitten tehdään.

Kun kaupasta ostaa jonkun tavaran ja se menee hetkessä rikki, kuluttajansuoja takaa palautusoikeuden. Sama mahdollisuus täytyy olla demokratiassa.

– Mikä on meidän kuluttajansuoja vaaleissa, jos poliitikot voivat aivan miten tahansa pyöräyttää sanojaan? Juuri tästä syystä pitää olla oikeus poliittisiin lakkoihin jatkossakin.

Djordjevic itse tai hänen alansa ei ole juuri nyt lakossa.

– Mutta minulla on kaikki sympatia niille, jotka ovat nyt tässä lakossa mukana. He eivät lakkoile vain meidän muiden puolesta vaan myös tulevien sukupolvien puolesta.

Lue lisää hallituksen toteuttamista ja suunnittelemista leikkauksista ja heikennyksistä:
www.sak.fi/painavasyy