Työnhaku

Työnhaku – kuten niin moni muukin asia – on taitolaji, johon harjaantuu vuosi vuodelta. Harvaa meistä tullaan kotoa hakemaan töihin – joillain aloilla tosin sekin on mahdollista.

On todennäköistä, että sinun tulee etsiä tulevaa työpaikkaasi. Apuvälineinäsi toimivat mm. työ- ja elinkeinotoimisto, sanomalehtien ja netin työpaikkailmoitukset, netin työnvälityspalvelut sekä mielenkiintoisten yritysten ja muiden työntarjoajien kotisivut.

Työnhakua helpottaa huomattavasti, kun tiedät, mitä haluat. Kun yhdistät siihen osaamisesi ja toiveesi tulevan työsi suhteen, olet jo pitkällä.

Työ- ja elinkeinotoimistot

Työnhaku on hyvä aloittaa oman paikkakuntasi työ- ja elinkeinotoimistosta. Työ- ja elinkeinotoimiston työnvälitykseen voit ilmoittautua sekä työssäolevana että työttömänä. Ota mukaan koulutus- ja työtodistuksesi.

Työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto) tarjoaa monipuolista asiantuntemusta, kun etsit työ- tai koulutuspaikkaa. Sieltä saat tietoa myös kansainvälisestä harjoittelusta ja työmahdollisuuksista muissa EU-maissa.

TE-toimistot antavat henkilökohtaista ammatinvalinnanohjausta, kun suunnittelet koulutuksen tai ammatin valintaa, vaihdat koulutusalaa, vaihdat ammattia tai työtehtävää tai hakeudut uudelleen koulutukseen ja työhön. Tarvittaessa voidaan käyttää soveltuvuustestejä ja lääkärin erikoistutkimuksia. Työttömiksi joutuneille tai joutumassa oleville on tarjolla työvoimakoulutusta.

TE-toimiston työnhakuhaastattelussa työnhakija ja työvoimaneuvoja käyvät läpi työnhakuun liittyviä asioita. Hakijan osaamisalueet käydään läpi ja sovitaan työllistymissuunnitelma.

Työnhakuvalmiuksiasi voit parantaa TE-toimiston järjestämillä työnhakukursseilla. Jos haet työtä tai saat työpaikan toiselta työssäkäyntialueelta, voit saada TE-toimistolta liikkuvuusavustusta, siihen liittyvää harkinnanvaraista muuttokustannusten korvausta tai matka-avustusta. Työhallinto voi myöntää myös työnantajalle palkkatukea ja muita taloudellisia tukia työttömän työnhakijan palkkaamiseen.

Lue lisää TE-toimistojen työnhakuinfosta.

Hakemuksen laatiminen

Työhakemuksen tärkein liite on ansioluettelo eli curriculum vitae, lyhennettynä CV. Listaa ansioluetteloon koulu- ja työkokemustaustasi niin, että tuorein tulee ensin. Kerro myös ajokortista, kielitaidosta ja muista lisäherkuista, joista voisi olla hyötyä työpaikkaa hakiessa. Tee asioista selkeä luettelo.

Varsinaisen työhakemuksen tulee olla siisti dokumentti. Jos et ole opiskellut asiakirjojen asettelun perusoppimäärää, hanki netistä ohjeet tai kirjastosta opas, jossa neuvotaan, mihin kohtaan päiväys ja muut olennaiset jutut pitää kirjoittaa. Vaikka lähettäisit hakemuksen sähköpostitse, pitää sen olla asiallinen.

Hakemuksessa ei jaaritella turhia eikä vähätellä omaa osaamista. Heti alussa kannattaa kertoa, miksi juuri sinä sovit tarjottuun paikkaan. Kirjoita sen jälkeen oma kappale koulutuksesta ja toinen työkokemuksestasi. Tarvittaessa voit kirjoittaa myös harrastuksistasi tai muusta työpaikan kannalta olennaisesta asiasta. Lisää loppuun mahdolliset palkkatoiveet (älä esitä sellaisia, jos ilmoituksessa ei ole niin pyydetty) ja yhteystietosi.

Ennen allekirjoitusta on paikallaan jokin kohtelias lause, jossa toivottelet hyviä jatkoja, mahdollisimman pikaista yhteydenottoa ja että sinua kannattaisi ehdottomasti haastatella. Ole omaperäinen, mutta älä liian räväkkä.

Hakemuksen lisäksi lähetät CV:n. Yleensä työnantajille riittää, että otat opinto ja työtodistukset mukaan vasta, kun menet haastatteluun tai allekirjoittamaan työsopimusta.

Työpaikkahaastattelu

Työpaikkahaastatteluita harjoitellaan monissa oppilaitoksissa. Toivottavasti tällainen treeni on osunut myös sinun kohdallesi. Jotkut asiantuntijat sanovat, että peli voi olla menetetty jo siinä vaiheessa, kun astut ovesta sisään. Siisti ulkoasu - tukka hyvin, puhtaat hampaat, siistit kynnet, asiallinen asu ja kurattomat kengät - kertoo sinusta jo paljon.

Haastattelutilannetta ei oikeastaan kannata jännittää, sillä sinun tarvitsee olla vain oma itsesi. Ehkä vähän reippaampi ja ryhdikkäämpi kuin olet aamupalapöydässä. Jos olet niin paniikissa, ettet pysty hengittämään, mieti, miten vaikeaa haastattelijalla on. Hänen on palkattava uusi ihminen työkaverikseen. Tehtävä valinta, joka vaikuttaa useiden ihmisten elämään. Ei ole helppoa sekään.

Työpaikkahaastattelua varten kannattaa toki valmistautua etukäteen. Mieti, mitä asioita sinulta todennäköisesti kysytään, ja valmistele napakat vastaukset etukäteen. Älä kuitenkaan käy haastattelutilanteessa tankkaamaan opeteltuja lauseita, vaan odota, että asiat tulevat oikeassa järjestyksessä mieleesi. Aivan taatusti sinulta tullaan kysymään, miksi sinä olisit hyvä valinta tähän paikkaan. Vastaukseen kannattaa ladata koko erinomaisuutensa lisättynä ripauksella omaperäisyyttä.

Ota selvää yrityksestä, johon olet hakenut. Mieti muutama kysymys, jotka liittyvät yritykseen, sen toimialaan ja tuleviin työtehtäviisi. Näin haastattelija huomaa, että olet todella kiinnostunut.

Soveltuvuustestit

Työnantaja voi edellyttää työnhakijalta henkilö- ja soveltuvuusarviointia. Testiin osallistumiseen vaaditaan aina henkilön oma suostumus.

Testauksessa on käytettävä luotettavia menetelmiä ja asiantuntijoita. Muista, että testattavalla on oikeus saada maksutta kirjallinen lausunto testituloksesta.

Kesätyön ja ulkomaisen työpaikan hakeminen

Parasta kesätyön etsimisaikaa on helmi- ja maaliskuu. Vaikka kaikkiin paikkoihin haku ei vielä olisikaan käynnissä, kannattaa hiihtolomien alla ainakin laatia toimintasuunnitelma kevääksi.

Jos aiot ulkomaille töihin kesäksi, on yksityiskohdat hyvä selvittää jo edellisenä kesänä ja hoitaa paperiasiat kuntoon syksyllä.

Ansioluettelo

Asioluettelo sisältää mm.

• Henkilö- ja yhteystiedot
  • Koulutus
  • Työ- ja harjoittelukokemus
  • Kielitaito
  • Tietotekniikkataidot
  • Muu osaaminen
  • Luottamustoimet
  • Harrastukset
  • Tulevaisuudensuunnitelmat
  • Suosittelijat

Ohjeita ansioluettelon ja työhakemuksen laatimiseen:

Työ- ja elinkeinotoimistot:
CV-netti
Monster.fi:
CV & Hakemuskirjeet

Liitänkö hakemukseen valokuvani ja mittani?

Työpaikkahakemukseen ei ole velvollisuutta liittää valokuvaa tai ilmoittaa muita ulkonäköön liittyviä seikkoja, vaikka ilmoituksessa niin pyydettäisiinkin. Poikkeuksen muodostavat tehtävät, joissa ulkonäöllä on merkittävä rooli, esimerkiksi mallin työt.

Joihinkin turvallisuus- tai pelastustehtäviin tai muihin tehtäviin (esim. lentoemännät ja stuertit) saattaa liittyä työn luonteen vuoksi vaatimus henkilön vähimmäis- ja/tai enimmäispituudesta. Siinä tapauksessa pituus on syytä mainita jo työhakemuksessa.

Pitääkö kaikkiin kysymyksiin vastata haastattelussa?

Työhönottotilanteessa hakijalle ei saa esittää esimerkiksi raskautta, vanhemmuutta, perheenhuoltovelvollisuuksia tai lastenhoitojärjestelyjä koskevia kysymyksiä. Mikäli työnantaja kysyy sinulta työnhakutilanteessa mahdollisesta perheen lisäyksestä, voit huomauttaa kohteliaasti, ettei asia kuulu työhönotossa kysyttäviin asioihin.

Jos työntekijä salaa raskautensa tai suunnitelmansa perheenlisäyksestä työhönottohaastattelussa, ei tämä vielä oikeuta työnantajaa purkamaan työsuhdetta.