SAK:n valtuusto kokoontuu tänään Kiljavalle

SAK:n valtuusto aloittaa kokouksensa Kiljavan opistolla tänään keskiviikkona kello 11. Kaksipäiväinen kokous on tänä keväänä poikkeuksellisesti keskiviikosta torstaihin.
23.05.2012 08:00

okouksessa kuullaan perinteisesti ensin puheenjohtaja Lauri Lylyn avauspuheenvuoro. Puheenvuoron jälkeen käydään yleiskeskustelu, jonka aloittaa hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola.

Liitoilta yhdeksän esitystä

Iltapäivällä käsitellään yhdeksän jäsenliittojen jättämää esitystä ja SAK:n hallituksen lausunnot niihin sekä esitellään valtuustolle SAK:n toimintakertomus ja tilinpäätös.

Palvelualojen ammattiliitto on huolissaan muun muassa nuorten syrjäytymisestä, ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan mitätöintipyrkimyksistä Uudellamaalla sekä kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen vähyydestä. JHL esittää parannuksia vuorotteluvapaajärjestelmään ja perhepäivähoitajien työttömyysturvaan. Teatteri- ja Mediatyöntekijät puolestaan peräänkuuluttaa työterveyshuollon kehittämistä aloilla, joilla tehdään paljon pätkä- ja silpputyötä.

Valtuuston puheenjohtajina toimivat varapuheenjohtajat Piia Yli-Heikkuri (PAM) ja Mika Vuoti (Metalli), koska JHL:lle ei ole vielä valittu uutta puheenjohtajaa Tuire Santamäki-Vuoren siirryttyä viime kesänä valtioneuvoston tehtäviin. Yleensä valtuuston puhetta johtaa SAK:n suurimman liiton JHL:n puheenjohtaja. Liiton uusi puheenjohtaja valitaan JHL:n edustajiston järjestäytymiskokouksessa 6.-7.6.2012.

SAK:n valtuuston kokous päättyy torstaina arviolta kello 13.