Luottamuksen vahvistuminen vaatii sopimuksien noudattamista

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly haluaa alipalkkauksen kuriin
23.05.2012 11:21
Lauri Lyly ja Matti Huutola SAK:n valtuuston kokouksessa.

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mukaan työmarkkinoiden keskinäiselle luottamukselle on saatu vahva sysäys raami- ja työurasopimuksilla, eikä tätä hyvää pohjaa saisi nyt hukata, vaan edetä valitulla tiellä. Näin on myös luotu hyvä kasvualusta raamisopimuksen luottamusta edistäville toimille.

Vaikka luottamus työmarkkinaosapuolten välillä on Lylyn mukaan toivotulla tavalla edennyt, paljon on vielä tehtävää. Hänen mukaansa työnantajat aika ajoin arvostelevat kärkkäästi palkansaajien järjestämiä työtaisteluita, mutta eivät itse noudata sopimuksia, koska tälläkin hetkellä vireillä on jopa tuhansia alipalkkausjuttuja. Niissä on Lylyn mukaan kysymys yksinkertaisesti siitä, että työnantaja ei maksa työehtosopimusten mukaisia palkkoja.

- Kyselykierros SAK:laisiin liittoihin puhuu karua kieltään: monet työnantajat eivät kunnioita yhteisiä sopimuksia. Alipalkkausta esiintyy laajasti. Esimerkiksi rakennusalalla alipalkkaus on enemmänkin pääsääntö, mitä pidemmälle urakkaketjussa mennään. PAM:n aloilla on tullut ilmi liki 600 juttua, joissa työntekijälle ei ole maksettu palkkaa työehtosopimuksen mukaan. Myös kuljetusaloilla on vireillä satoja oikeusjuttuja, Lyly luetteli puhuessaan SAK:n valtuuston kokouksessa keskiviikkona Kiljavalla.

Lylyn mukaan kyse on selkeästi harmaasta taloudesta, jota pidetään yllä työntekijöiden kustannuksella. Hän heittikin työnantajapuolelle haasteen: pidetään huolta, että työelämän kaikkia pelisääntöjä ja velvollisuuksia noudatetaan.

SAK:n puheenjohtajan mielestä on hyvä, että nyt on alettu yhä laajemmin puhua kasvun merkityksestä talousongelmien ratkaisuissa pelkän leikkaamisen ja säästämisen sijaan.

- Haettaessa kasvun välineitä ja keinoja mahdollisuuksia olisi paljonkin. Kaivosteollisuudella voitaisiin vahvistaa Itä- ja Pohjois-Suomen työllisyyttä ympäristö huomioon ottaen, matkailusta voitaisiin tehdä todellinen kasvuala ja selvitysmies Jorma Elorannan keskeisimmät ehdotukset investointien lisäämiseksi Suomeen voitaisiin panna täytäntöön. Lisäksi olisi ratkaistava uuden teknologian työpaikkojen täyttämisen ja työtä vaille jäävien työntekijöiden välinen osaamis- ja kohtaanto-ongelma, Lyly totesi.

Hänen mukaansa ratkaistavia asioita on siis paljon, mutta SAK on valmis yhdessä muiden vastuullisten toimijoiden kanssa rakentamaan Suomeen lisää kasvua ja työllisyyttä.

Lauri Lylyn koko puhe