Ay-liike valmis ahneuden vastaiseen kapinaan

Viime aikoina julkisuutta saaneet johdon palkitsemisen periaatteet eivät vastaa kansalaisten käsitystä oikeudenmukaisuudesta ja vastuullisuudesta, toteaa SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola puheessaan keskusjärjestön valtuuston kokouksessa Kiljavalla.
23.05.2012 11:48
SAK
Matti Huutola SAK:n valtuuston kokouksessa.

- Jos johtoa palkitaan tilanteessa, jossa toiminta on tappiollista ja työntekijäjärjestöt olivat sopineet selkeistä säästöistä ja jopa palkkojen alentamisesta, se syö pohjan pois koko palkitsemistoiminnalta.

- Kaikkien palkkioiden, olivatpa palkkionimikkeet mitkä tahansa, tulisi perustua keskeisiltä osin mitattavissa olevaan taloudelliseen tai muuhun sovittuun tulokseen. Tässä ei saa olla eroa johdon ja muun henkilöstön välillä. Minusta on perusteltua synnyttää ahneuden vastainen kapina. Ay-liike voi olla tuon kapinan kapinakenraalina.

Eikö puoli miljoonaa työtöntä riitä?

Huutolan mukaan köyhiä kyykyttävä Nalle Wahlroos on saanut rinnalleen toisen ajattelijan, Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tuoreen johtajan Juhana Vartiaisen, jonka yksi pääviesti on, että työttömyysturvaa on leikattava ja työvoiman lisätarjontaa aikaansaatava hinnalla millä hyvänsä. Siitäkin huolimatta, että joko osittain tai kokonaan työttömänä on lähes puoli miljoonaa työikäistä työntekijää.

- Heidän näkemyksensä ovat vinoutuneita ja vääriä. Ne myös loukkaavat työntekijöitä ja työttömiä. Lamojen ja taantumien maksumiehiä ja -naisia ovat olleet aina työntekijät ja työttömät. Mielestäni meidän onkin reilusti noustava vastustamaan tällaisia ajatuksia, Huutola kehottaa.

Matti Huutolan koko puhe